onsdag 31 augusti 2011

Min mormors mor

AMANDA HELENA JOHANNISDOTTER föddes den 12 oktober 1878 i Äsperyd, Kvenneberga socken, Småland. Dotter till Johannes Jonasson och Christina Andersdotter. Amanda gifter sig den 6 oktober 1900 med Frans Alfred Alfredsson senare byter han till Berg (soldatnamn). Dom får 6 barn ihop. Frans väljer tyvärr att ta sitt liv innan sista barnet Astrid (min momor) föds.

Barn:
Gustaf Gunnar Berg (1900-1986)
Berta Gunhild Kristine Berg (1902-1940)
Annie Emilia Elisabeth Berg (1903-1982)
Emmy Julia Berg (1905-1986)
Jon Alfred Berg (1907-1988)
Astrid Frida Viktoria Berg (1909-1993)


Torpet har Amanda och Frans byggt själva. Förmodligen så fick dom lite mark av Amandas föräldrar som bodde där. Amanda lever på de få pengar hon själv kan få ihop, som så många andra på den tiden. Så när hon får sin första pension blir hon så glad att hon tycker hon är värd lite extra och går och köper lite snus och extra god mat. Detta berättade min mamma för mig. Amanda flyttar ifrån sitt lilla torp utan varken rinnande vatten eller el  i Äsperyd, till sin dotterson i Transjö bara en grusväg därifrån och bor där fram till hon avlider den 13 augusti 1959.

Min mormor Astrid vid Amandas torp någon gång på 1950-talet.

Kortet är taget sommaren 2011.
Här på kullen stod Amandas torp som revs någon gång i början av 1960-talet.



Sommaren 2011.
Kortet är taget på kullen där Amandas torp låg och Ladugården som är på bilden har hon och Frans byggt och står kvar än idag. Taket är dock utbytt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar